Søg
tsl_midtjylland_striber.jpg

Kontant opbakning til Teensommerlejr

Frivillige bag Teensommerlejr i Distrikt Midtjylland har fundraiset over 100.000 kr. til sommerens lejr. Det er med til at holde deltagerprisen nede og giver mulighed for flere aktiviteter.

Over 100.000 indsamlet til Teensommerlejr

Når Midtjyllands unge tilmelder sig årets Teensommerlejr, vil prisen være den samme, som den har været i mange år. Det skyldes, at frivillige siden februar har haft travlt med at finde sponsorer.

De har indtil videre rejst 58.000 kr. fra lokale virksomheder i Midtjylland. Dertil kommer 47.000 kr. fra områdets Y’s Men-klubber og 5.000 kr. fra Jubilæumsfonden.

Pengene går bl.a. til leje af sted, T-shirts til alle deltagere, hike, lys og lyd, løb og besøgsaften, hvor lejren i år får besøg af stand-up-komikeren Jakob Svendsen.

“Det bliver dyrere for hvert år at lave lejr. Sponsoraterne giver mulighed for at holde deltagerprisen nede, så deltagerne faktisk kun betaler for mad. Alt andet er sponsorbetalt,” fortæller Signe Madsen, der er lejrchef for Teensommerlejr i Distrikt Midtjylland.

Læs mere om årets lejr på Facebook

Stor lokal opbakning

De indsamlede midler skyldes en struktureret indsats fra de frivillige i hovedudvalget bag lejren.

De mødtes allerede i februar for at planlægge årets fundraisingindsats. Her så de på, hvem der tidligere havde sponsoreret teensommerlejren, samt hvilke nye virksomheder, der skulle spørges i år, hvor lejren afholdes i Skibbild-Nøvling.

Der er blevet ringet til op mod 60 lokale virksomheder, og af dem har 36 sagt ja til at give en donation.

“Det er et godt job at ringe rundt, for de fleste steder får man et ja. Det er bare at ringe i ydmyghed og fortælle om, hvad vi laver. Og så hjælper det selvfølgelig også, at de mange steder kender til os i forvejen og måske selv har børn, der skal med, eller en medarbejder, der er leder på lejren,” siger Signe Madsen.

Trindelte muligheder for donation

I 2009 indsamlede Teensommerlejr Midtjylland 10.000 kr. fra lokale virksomheder. Siden er listen udvidet og arbejdet systematiseret, og i år er beløbet så på 58.000 kr.

Som noget nyt har hovedudvalget bag lejren i år indført et trinsystem i donationerne.

“Tidligere ville alle sponsorer få deres logo på programmet, men det begyndte at fylde en del, og i virkeligheden ville vi jo hellere have vores aktiviteter til at fylde i programmet,” siger Signe Madsen.

I år er det derfor kun virksomheder, der har doneret 2.000 kr. eller over, der får et logo med i programmet. Derudover får alle sponsorer deres logo på storskærmen under besøgsaftenen på lejren.

“Firmaer arbejder selv meget med guld/sølv/bronze-modeller, så vi tror, at det er en nemmere struktur for dem at sætte sig ind i. Det vil vi gerne gøre mere i fremover,” siger Signe Madsen.

Hele arbejdet værd

Ifølge Signe Madsen har det været en fordel for hovedudvalget at have benarbejdet på plads, inden de begyndte at ringe rundt. Fx havde de på forhånd en infomail klar, som de kunne sende, hvis virksomheden ønskede at få noget på skrift.

Derudover er der blevet formuleret en vejledning til telefonsamtalen, så den er let at gå til for alle de frivillige, så de ved, hvad de skal huske at sige, når de ringer rundt.

“Det er et stort arbejde at indsamle kontaktoplysninger og ringe rundt, men det er arbejdet værd, når det giver de her penge at lave lejr for,” siger Signe Madsen.

teensommerlejr_midtjylland_mail-pdfSe eksempel på infomail til virksomheder

vejledningtilsamtalemedsponsor-pdfSe vejledning til samtaler med sponsorer

Tak til Teensommerlejrens hovedudvalg for at dele dokumenterne til inspiration for andre.