Søg
33852783291_029341482a_k.jpg

Efterskolefestival med samskabelse

Fællesskab kommer ikke af sig selv, det skal dyrkes. Det er præcis, hvad 600 efterskoleelever og 100 frivillige netop har gjort på årets Efterskolefestival.

Mylderet og virvaret, der opstår, når 600 efterskoleelever fra syv forskellige skoler blandes, og der tilsættes 100 top-motiverede frivillige, er ved at lægge sig på Horsens Byskole.

KFUM og KFUK’s anden Efterskolefestival er netop afsluttet, og det har været et brag af en fest.

Den 10.-12. april 2017 blev Horsens Byskole fyldt af elever fra syv forskellige efterskoler sammen med frivillige fra KFUM og KFUK. I fællesskab blev der skabt tre dages festival med masser af energi, højt humør og uforglemmelige oplevelser.

Festival med læring

Gennem de anderledes og til tider skøre aktiviteter som eksempelvis grisehoved-bowling, videoredigering og demonstrationer har eleverne modtaget undervisning på forskellige undervisningsforløb kaldet ’spor’.

På sporene har eleverne oplevet et fællesskab på tværs af efterskoler. Med afsæt i reformationens tematikker har de givet sig i kast med at opleve, udforske og sanse sig selv og deres medmennesker.  

Trine Ubbesen fra Vesterbølle Efterskole, der var på sporet ’Byg med rafter’, har bestemt oplevet et nyt fællesskab:

”Det er ikke, fordi vi dyster mod hinanden med at bygge et flot tårn, vi samarbejder alle sammen om det, og det er super fedt! Det bedste har været at komme ud og møde nye mennesker og i hvert fald også bygge med rafter – det kan jeg rigtig godt lide."

Frivillige undervisere

Festivalen indgik som en del af efterskolens undervisning, og det var frivillige KFUM og KFUK’ere, der stod for de i alt 24 spor, som eleverne kunne deltage i.

Louise Thomsen var en af de mere end 60 undervisere, og hun mener, at det er det hele værd at melde sig som frivillig:

”Jeg får en glæde tilbage fra eleverne. De synes, at der er en helt anden stemning, fordi vi frivilligt har valgt at bruge vores påskeferie på at være sammen med dem. De kan mærke, at vi virkelig vil det her, og at vi selv har valgt os ind på det, vi underviser i.”

Samskabelse – ikke konkurrence

En del af Efterskolefestivalens koncept er at gøre op med samfundets tendenser med fokus på præstationer, konkurrence og det individuelle menneske. I stedet vil KFUM og KFUK skabe fællesskaber og give de unge frihed til at tage ansvar.

”Når eleverne tager hjem, skulle de gerne have endnu mere lyst og mod til at samarbejde med folk, de ikke kender. Vi bruger et begreb, der hedder ’samskabelse’ om den måde, vi er sammen med eleverne på. Formålet med undervisningen er, at eleverne bliver dygtigere til at indgå i nye relationer og til at bruge relationen til at skabe noget meningsfuldt sammen,” siger en af de to festivalchefer, Morten Ahle.

Samskabelsen kom også til udtryk ved fællessamlingerne kaldet ’Forum’. Her lærte eleverne om Luther, individ og fællesskab fra scenen. Men de skulle også selv deltage i skabelsen af indholdet på scenen, og alle 600 elever fremviste i løbet af dagene det, de har arbejdet med på sporene.

Selvom eleverne kunne være nervøse for at skulle fremvise deres arbejde, hujede og klappede en hel sal af efterskoleelever, hver gang et spor præsenterede det, de havde arbejdet med tidligere på dagen.

”Det har været en fornøjelse at se, hvor godt eleverne har taget imod deres kollegaelever! De har bakket hinanden op, når de skulle på scenen og generelt været åbne over for tre dages anderledes undervisning,” siger den anden festivalchef, Christina Lykkegaard Pedersen.

En succes igen i år

Det er andet år, Efterskolefestival bliver afholdt, og igen i år har det været en stor succes.

For mange efterskoleelever har festivalen været deres første møde med KFUM og KFUK, og de frivillige har vist, hvem de er, og hvad de tror på.

Efterskolefestivalen sluttede med musik og dans, da 100 engagerede KFUM og KFUK’ere sendte eleverne afsted - rigere på tre dages oplevelser og et møde med KFUM og KFUK.

Instagram-konkurrence

Eleverne kunne deltage i en Instagram-konkurrence, hvor de viste, hvordan Efterskolefestivalen så ud for dem.

Se deltagernes bud på Instagram #EF17konkurrence

Se, hvordan de første timer af Efterskolefestival forløb - på 23 sekunder.

33826330391_22eef3af4b_k.jpg
Der blev brugt kræfter på sporet ’Vildmandsdysten’. Eleverne endte med at trække bilen rundt om en fodboldbane tre gange. Foto: Helle Videbæk
33971984915_be47672cfe_k.jpg
På sporet ’Teknik og mekanik’ skulle eleverne tune tre havetraktorer, inden de skulle køre ræs. Eleverne fik også lov til at splitte en motor ad. Foto: Signe Mortensen