Søg

Volontør i Zürich

Voluntør i naturskønne omgivelser og med mulighed for at blive bedre til Schweizertysk!

Et liv som voluntør i Zürich

Tidlig september 2020 sagde jeg farvel til familien i Kastrup Lufthavn, og satte mig på et fly med retning mod Zürich. Spændingen og nervøsiteten over pludselig selv at skulle finde rundt i fremmede omgivelser var ikke til at tage fejl af. Nu var der ingen kære mor til at navigere rundt mellem gates og kuffertbånd.

Noget af det første der gik op for mig da jeg stod i Zürich lufthavn, var hvor godt organiseret det heles synes at være, selv for en travl lufthavn midt i en global pandemi. Strukturen gav en tryghedsfølelse, der gentog sig som mit år som volontør forløb. Det var chefen for Cevi Zürich (den schweiziske KFUM/K) der hentede mig i lufthavnen og sammen kørte vi til min værtsfamilie. Som volontør hos Cevi Zürich er det sådan, at man det første halvår bor hos en værtsfamilie og det andet halvår på et kollegie. Hos min værtsfamilie kom jeg hurtigt ind på schweizere (der ellers ikke har ry for at være åbne over for fremmede), samt den schweiziske måde at leve på.

Hverdagen starter

Dagen efter jeg ankom, gik arbejdet i gang. Cevi har sit hovedkontor, Glockenhof, midt i Zürich; en smuk bygning fra 1911 der blev opført med det ene formål at den skulle bruges til socialt arbejde. På den måde er det sociale arbejde støbt i fundamentet, og er siden sin opførelse udelukkende blevet brugt til at hjælpe til i lokalsamfundet. I Glockenhof er der børnepasning, non-profit cafe med tilhørende butik og lokale, kontorer, mødesale samt et væld af socialtilbud. Her bliver der tilbudt skolehjælp, bevægelsestræning for pensionister, filmaftner og meget mere. Det er også kollegiet er.

Som frivillig får man arbejdsopgaver over det hele i organisationen, da de sigter efter at give en så varieret en arbejdsdag som muligt.

En typisk arbejdsdag kunne fx se sådan ud:

• Morgenen starter typisk i børnepasningen ”Gloggespiel”.
  • Efter frokosten kan man enten være i cafeen/butikken eller på kontoret. En gang om ugen har man housekeeping, hvor man køber ind, gør rent og fylder op på -og fordeler flyers.
  • I starten vil der også være tyskundervisning om eftermiddagen

Dette er grundstrukturen for en typisk dag. Efter det første halvår kan dagene blive tilpasset alt efter, hvad man kan/har lyst til at lave mere eller mindre af. Det er fx sådan, at jeg langsomt begyndte at have mere ansvar i sekretariatet, hvor jeg bl.a. laver oversættelsesopgaver. Derudover giver jeg også skolehjælp ca. en gang om ugen.

Som volontør arbejder man 100% - altså 5 dage om ugen. Det vil sige, at man har weekenderne fri samt 4 ugers ferie. Her er det oplagt at hoppe på et tog og se sig om i det naturskønne alpeland. Nogle af mine typiske weekend/ferieaktiviteter kunne være en vandretur i bjergene, at stå på ski, svømmeture i floderne, gå på opdagelse i storbyerne eller at slappe af i en af de mange fine parker.

(Foto: vandretur, Matterhorn, Skitur og udflugt)

Noget for dig?

Har du lyst til at få arbejdserfaring, en dybere forståelse for det tyske sprog (inklusivt Schweizertysk!), lære en masse nye folk at kende samt tilbringe et år i et gudesmukt land så er arbejdet hos CEVI Zürich noget for dig.

Del, spred og inviter andre