Søg
AC og kvinder.png

Hvor blev leg, livsanskuelse og kreativitet af?

Vi hedder Anne Cathrine Lykkegaard og Daniel Grønne. I januar afsluttede vi begge vores studier og rejste herefter til Sydafrika, hvor vi nu arbejder frivilligt på YMCA’s landskontor i Durban. Selvom vi er på samme kontor, sidder vi med hver vores opgaver og denne gang handler blogindlægget om Anne Cathrines arbejde.

YMCA South Africa har fire signaturprogrammer. Ét af dem er programmet Y-Zone, som er et aktivitetstilbud for børn i alderen 6-14 år. Her får børnene mulighed for at vokse på forskellige områder i livet gennem sport, kreativitet, lektiehjælp, refleksion og livsanskuelse i et sikkert og trygt miljø. YMCA Africa har udpeget Y-Zone til at være det nye signaturprogram for hele kontinentet, og derfor fokuserer landskontoret nu mere på programmet.

Da man søsatte Y-Zone i Sydafrika, lavede man ti kriterier, som skulle opfyldes for, at man kunne kalde sig en Y-Zone. Programmet kom godt fra start og havde stor succes i lokalforeningerne, hvor man kom i berøring med flere tusinde børn. Med tiden har de ni lokalforeninger sat deres eget særpræg på Y-Zone, så programmet nu kører på ni forskellige måder. Det er der i princippet ikke noget forkert i, hvis de stadig opfylder de ti kriterier.

Min første opgave var derfor at lave en undersøgelse af, hvordan programmet forløber og om kriterierne opfyldes. Jeg tog derfor på rundtur i forskellige Y-Zones. Ét af de ti nedsatte kriterier er lektiehjælp, hvilket programmerne har taget til sig, og måske endda lidt for meget. Jeg kunne hurtigt konstatere, at Y-Zone har udviklet sig til at være en forsættelse af skoledagen i mange af lokalforeningerne. Børnene kalder de frivillige for lærere, og de frivillige kalder børnene for elever. På væggen hænger der oversigter med klasseregler og hvis man vil sige noget, skal man række hånden op. Hvor blev leg, livsanskuelse og kreativiteten af?

Sammen med frivillige og ansatte undersøger jeg nu, hvordan vi gennem en ny struktur opnår større kvalitet og genkendelighed. Vi ønsker at få Y-Zone tilbage til rødderne, hvor leg, livsanskuelse og kreativitet står før matematik, engelsk og zulu. Dette kræver gode og engagerede frivillige, og derfor arbejder jeg nu på en træningsmanual, så de ansatte i lokalforeningerne kan afholde træning for de frivillige. Her forsøger jeg, at bringe nogle af de erfaringer vi har fra foreningsarbejde i KFUM og KFUK i Danmark videre på et internationalt plan i Sydafrika.

AC skoleklasse.jpg
AC og kvinder.png
Daniel og Anne Cathrine.jpg

Se flere indlæg fra “Globale frivillige i Durban”

Del, spred og inviter andre